Hoe BLOON jij?

Blog voor leerkrachten

In mijn praktijk komt een jongen langs.

Hij is intelligent en heeft een brede belangstelling. Hij zit op scouting en is gek op de natuur. Een leuke knul!

Maar hij heeft moeite met spelling.
Hij wordt gek van alle onvoldoendes en de rode strepen in zijn schrijfwerk.
Hij snapt er niets van. Hij doet hartstikke zijn best.

Hij oefent op school.
Hij oefent met Bloon.
Hij oefent op Ambra.
En hij schrijft de woordrijen thuis ook nog eens over.

En het gekke is; in zijn ogen zien alle woorden die hij schrijft er prima uit.  

Waar gaat het dan toch mis?

Als je mijn e-book over taaldenken en beelddenken hebt gelezen en mijn blogs volgt, dan weet je inmiddels dat ik veel waarde hecht aan hoe kinderen denken en onthouden.

En dat het voor sommige kinderen heel erg nodig  is dat ze zich kunnen voorstellen wat je zegt, dat ze beeld hebben bij wat je hen uitlegt. 

Eigenlijk is dat het toverwoord: beeld!

En dat is precies waar ik deze jongen naar vraag tijdens het intakegesprek.

"Stel je voor dat ik nu een dictee bij je afneem en je moet het woord 'apen' opschrijven. Welk beeld komt er dan in je op? Waar denk je aan?"

Om hem een beetje op weg te helpen, geef ik hem vijf mogelijkheden. Het poppetje met de luidspreker bij gedachteballon 'c' en 'e' staat trouwens voor innerlijke spraak; tegen jezelf praten:

De jongen denkt even na en weet dan zeker: Ik denk aan het plaatje van de echte 'apen'.
Gedachteballon 'a' dus.

Hum... aan een beeld van echte apen denken is effectief als je een verhaal over apen wilt vertellen, als je apen wilt tekenen of schilderen of ...

Maar als je 'apen' wilt schrijven, is het effectiever om aan gedachteballon 'b' en/of 'e' te denken. 

En dat is precies wat ik hem ga leren.

Gedachteballon B = leren hoe je woorden als woordbeeld moet onthouden.

Gedachteballon E = nadenken over de spellingregels die je kunnen helpen tijdens het schrijven. 

In de eerste bijeenkomst ga ik direct aan de slag met BLOON.

Een effectief stappenplan waarmee de meeste kinderen prima leren om woorden te onthouden. 

Maar spellingzwakke kinderen zoals deze jongen, vergeten hierbij een belangrijke stap:
Als je bij de 'O' van 'Omdraaien' bent gekomen, moet  je de letters van het woord in gedachten kunnen zien, zoals bij gedachteballon 'b'.  

Je moet de letters in gedachten zó goed kunnen zien, elk afzonderlijk, geen letter meer en geen letter minder én in de juiste volgorde na elkaar, dat je het woord als het ware met het grootste gemak ook van achter naar voren zou kunnen spellen. En dat lukt echt alleen maar als je het geschreven woord in gedachten goed 'gescand' hebt.  

                                                         

En zo gaan we aan de slag. Met speelse oefeningen die ik gaandeweg steeds moeilijker maak. Tot hij tot zijn stomme verbazing in staat is om hele moeilijke woorden te onthouden. Simpelweg door te Blonen!

Blonen met de O van 'Omdraaien en in gedachten naar de letters van het woord kijken'.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

Beeldendleren, help kinderen met leerproblemen door hen een methode te leren om met plaatjes te denken